کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 برای زنان با خوابیدن بیشتر

 30 سپتامبر 2016- بر اساس یک مطالعه ی جدید، زنانی که به مدت 8 ساعت یا بیشتر می‌خوابند  ازنظر خطر ابتلابه دیابت در معرض خطر کمتری هستند. البته باید به خاطر داشت که نتایج حاصل از یک مطالعه نباید به عنوان یک  نتیجه‌ی قطعی قلمداد  شود.

این نتایج پس از مطالعه‌ی 800 مرد و زن میانسال توسط محققان یک تیم از دانشمندان به رهبری محققان هلندی، برای کسب اطلاعات بیشتر بین  ارتباط خواب و دیابت حاصل شد.

به داوطلبین گفته شد ابزاری را که میزان خواب آنها را اندازه ‌گیری می‌کند، پوشیده و آزمایشاتی را برای اندازه گیری حساسیت بدنشان به انسولین انجام دهند. کاهش حساسیت به انسولین از مشخصه‌های اصلی ابتلا به دیابت نوع 2 است.

دکتر Femke Ruttersاز مرکز پزشکی VUدر آمستردام می گوید: در یک گروه 800 نفری از افراد سالم، ما شاهد تفاوت وابسته به جنیست در ارتباط مدت زمان خوابیدن و متابولیسم گلوکز بودیم، در مردان خوابیدن بیش از حد کم  یا بیش از حد زیاد با پاسخگویی کمتر سلولهای بدن به انسولین، کاهش جذب گلوکز و بنابراین افزایش خطر ابتلا به دیابت در آینده در ارتباط بود، درحالیکه در زنان چنین ارتباطی مشاهده نشد.

متوسط زمان خواب داوطلبین 7 ساعت و 18 دقیقه بود، با کمال تعجب دانشمندان مشاهده نمودند زمانیکه زنان بیشتر یا کمتر از این مدت می‌خوابند، بدنشان به انسولین بهتر پاسخ می‌دهد و به طور بالقوه خطر ابتلا آنها به دیابت کاهش می‌یابد. این یافته‌ها بیانگر تفاوت پاسخگویی مردان و زنان به خواب از نظر میزان حساسیت به انسولین است، این موضوع بر نیاز به انجام تحقیقات بیشتر برای روشن شدن علت این تفاوت تاکید دارد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/sep/extra-sleep-can-help-to-cut-the-risk-of-type-2-diabetes-for-women-but-not-for-men-90698480.html